![](https://freight.cargo.site/t/original/i/521c69a83f6260bf497a2fee78dd4ffb781fca7942273938abba599bf51e5ff6/Vizsgalat-13.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/474b6e4263b6ff32f4932617ed604a6b92322e2c53a607db197b9674b32c1c87/Vizsgalat-16.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/562ba47eea1bd6c734063378466e4f88494aa78a1a9905b2e994e3edaad26207/jjjj-05-09-uu22-15_edited.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c516641f044726c7bde45750a6a2ac5b1442aa2f89e211d5d4490ca6415dceca/Vizsgalat.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/39923d7d9eedc9ae7c4d66cf9d7a377f3f0ce0bbd9fc1edd26bd52e946879461/Vizsgalat-11.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/bd57a8056281b40f7e76acf8b5ebaeaa560ae6deb45d7c5adcc9f5fece971211/Vizsgalat-4.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/ff2fba7641a67fb3ae5a18606fe2e9a4d4e22d39529f78c99af82b62e44b2be8/Vizsgalat-1.jpeg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/1a58a4e95911aaa1a005cf37297554ffcef40f977c95dbafa97ad37e29ccfae3/Vizsgalat-3.jpg)
2017.05.12. – 2017.06.09.
Veres Júlia
Tárgyi bizonyíték (70-es évek) / Material Evidence (70’s)
Tárgyi bizonyíték
1972-ben vettem egy Praktica márkájú NDK fényképezőgépet. Elbűvölt a lehetőség, hogy bármit lencsevégre kaphatok ezentúl, mint a vadász. Tényleg erről van szó: a puszta érzékelésből látvány, a látványból zsákmány lesz. Hazaviszem, büdös levekbe áztatom izgatottan, sötétben tapogatózva a filmet. Öblögetem, kiakasztom száradni, valami van rajta, de majd csak a nagyításnál derül ki, hogy micsoda. Aki valaha laborált fekete-fehér filmet, tudja, milyen lenyűgöző csoda, amikor a tálcában lötyögtetve, billegetve, csipesszel forgatva felsejlik az üres papíron a kép.
Mostantól az enyém. Megkaparintottam, rögzítettem, nélkülem nemhogy eltűnt volna, de észre se vette volna senki. Nyilván kétségeim voltak, hogy létezem-e, létezünk-e, és ha igen, milyenek vagyunk. Tárgyi bizonyíték kellett. Hálás vagyok érte: szinte csak arra emlékszem, amiről fényképem van.
Erre a lányra például alig emlékeznék ezek nélkül a fényképek nélkül. Más vagyok már, „ez nem én vagyok, szivem”, mondhatnám Bob Dylannel.
Ez nekem már inkább valami lepke- vagy növénygyűjtemény, kopott, fakó, olykor zavarba ejtően szerves és személyes. Kukkoló vagyok a saját múltamban.
Kívülálló vagyok. Az ember eleve az, ha olyasfajta, akinek a helyzet olykor látvánnyá válik a szemében. Amikor fényképezni kezd, valóságosan is kilép – holott a szándék, a megörökítés vágya pont a kapcsolatteremtésé. Kapcsolat ahhoz, amit látok, kapcsolat a jövővel, ami csak a képzeletemben létezik. De talán megnyugtató, hogy készpénznek veszem, hogy lesz.
A látvány inkább dokumentum, mint esztétikum. Nem véletlenül kedveltük akkoriban ezt a silány, fénymásolásra szánt papírt, a dokubromot. Olcsó is volt, a negatívot meg a filmesek hozták a filmgyárból, maradék filmnegatív-tekercsvégeket.
Fényképeztem a társaságomat: a barátaimat, a szeretőimet, a helyeket, a közeget, amiben éltem. Részt vettem koncept artos munkákkal néhány kiállításon, segítettem barátoknak a műveik kivitelezésében. Fényképeztem magamat is, hiszen én nem lehettem rajta másképp a képeken, de persze nagyon is kíváncsi voltam, hogy nézek ki. Amit lenagyítottam, többnyire elajándékoztam a képeken levőknek – nem sok maradt nálam belőlük. Azt gondoltam, hisz megvan a negatív, bármikor nagyíthatok magamnak belőlük. Hát tudtam én?
Ennek a korszaknak 1981-ben vége szakadt, amikor kivándoroltam Hollandiába. Kerek tíz év, eleje van és vége.
Ha jobban belegondolok, ugyanezt csinálom most is a facebookon, sokmillió más emberrel egyetemben. Rögzítek, mutogatok, megosztok, kapcsolatokat teremtek vele. Hogy mások hasonló buzgólkodása érdekes-e, az utólag fog kiderülni. Mint az enyémről is.
VERES JÚLIA
2017. május 1.