2015 Majús / May
Ulay
Irritáció / Irritation
Ulay 1976-ban ellopta Carl Spitzweg "The Poor Poet" (A szegény költő) című művét a berlini Neue Nationalgalerie épületéből, majd egy kreuzbergi török család nappalijában helyezte el. A “német lélek szimbóluma”-ként emlegetett mű eltulajdonítása Ulay szimbolikus demonstrációja a német identitás ikonjai ellen.
A There is a Criminal Touch to Art című akció Ulay művészi gyakorlatának kritikus darabja, mely nagyon határozottan kommentálja és kérdőjelezi meg Németország 70-es évekbeli társadalmi és politikai légkörét. Az akció kiindulópontja egy műtárgy-lopás, amit maga Ulay követett el 1976-ban; Carl Spitzweg "The Poor Poet" (A szegény költő) című művét tulajdonította el a berlini Neue Nationalgalerie épületéből. A “német lélek szimbóluma”-ként emlegetett mű eltulajdonítása és annak elhelyezése egy kreuzbergi török család nappalijában Ulay szimbolikus demonstrációja a német identitás ikonjai ellen. Emellett pedig a 70-es években Németországban élő emigránsok és családjaik nehéz helyzete miatt aggódó művész hitvallása és pozíciójának rendkívül direkt megfogalmazása Az OFF-Biennále Budapest keretében megvalósuló kiállítás, mely Ulay művészi gyakorlatának általános etikai elkötelezettségét kívánja bemutatni, egyben az 1976-os akció első mélyebb értelmezésére tett kísérlet is.
Kapcsolódó program: filmvetítés és beszélgetés Ulay-jal
További információ http://ubumexico.centro.org.mx/video/Ulay_ActionIn14PredeterminedSequences_1975.mp4
Ulay (1943, Solingen, Németország) Amszterdamban és Ljubljanában él és dolgozik www.ulay.si/)
The core of the action performed by Ulay in 1976 is an "art theft" of Carl Spitzweg’s painting "The Poor Poet" from the Neue Nationalgalerie. The theft of the “symbol of the German soul” and its installation in a Turkish family’s living room in Berlin) is a symbolical demonstration of an artist against Germany´s identity icons.
As part of the OFF-Biennále Budapest in Budapest, which was initiated by group of individuals both as a reflection to the current social political climate in Hungary, as well as a critique, the solo exhibition of Frank Uwe Laysiepen – Ulay is conceptualised around his action ‘There is a Criminal Touch to Art’ in Berlin back in 1976.
Besides the fact that the following action is one of the crucial points of Ulay´s artistic engagement, it very directly comments and requestions social and political climate of Germany in the 70´s. The core of the action performed by Ulay in 1976 is an "art theft" of Carl Spitzweg’s painting "The Poor Poet" from the Neue Nationalgalerie. The theft of the “symbol of the German soul” and its installation in a Turkish family’s living room in Kreuzberg (a district in Berlin) is not just a symbolical demonstration of an artis who was against Germany´s identity icons, but gives a very direct comment on the artist´s concern over the difficult situation of immigrants and their families in Germany in the 70s. The exhibition conceived for OFF-Biennále Budapest will be the first in depth presentation of the following action, trying to show it´s different layers, but on the other hand exhibition also strives to show the ethical engagement of Ulays artistic practice in general.
Participants: Ulay
Curator: Tevž Logar
Organizer:
Accompanying programs: screening and discussion with Ulay
Further info:
http://ubumexico.centro.org.mx/video/Ulay_ActionIn14PredeterminedSequences_1975.mp4