![](https://freight.cargo.site/t/original/i/ff73fd645fa915dd283d71188b27bef8ca16551108c47ddea58802d8e67f78c3/cseke-lajos-ti-a-vasat--100x100cm-1983.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/5403f0b73f2cbf7f69dc1ded16629a62746b2f988490fa579486faadb8cd3da7/desbrigd-120x200-cm-1979.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/cbf875ffa7ad4e6a87c31b65a1b0af76aeeff1705782930092def99dd5249fe6/mozdony-150x140-cm-1975.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/a377199028900ae104aacda50e5ee37ba9ca26960c57ae6011517e4ba07ce06e/stg-100x140-cm-1983.jpg)
2010 október / october
BERNÁTH/Y SÁNDOR
Muddy things I.
Bernáth/y Sándor a hetvenes évek közepétől a magyar neoavantgárd művészeti élet sajátos figurája. A szentendrei Vajda Lajos Stúdió autodidakta művészeit megismerve ráérzett, hogy a technikai tudáshoz képest az ötlet prioritást élvez. Provokatív, excentrikus megnyilvánulásai mellett ennek ellenére önmagát fejlesztve kitanulta a mesterséget is. Tájképek, parafázisok, majd fotóperformanszok és land art kísérletek után a fotórealista festészetben találta meg saját stílusát, melyet szocialista yrealistának nevezett el.
Fotó alapján mozdonyt, traktort, limuzint és kamiont festett. A képek homogén felületét festékszóró pisztoly alkalmazásával érte el, mely a hazai művészek körében akkor még nagyrészt ismeretlen volt.
Bernáth/y kritikai látásmódja először az Édesbrigád (1979) című sorozatán jelenik meg, mely párhuzamba állítható Lakner László és Fehér László ugyancsak brigádokat megörökítő festményeivel.
Képzőművészeti munkássága mellett Bernáth/y Sándor a hazai alternatív zenei életben is jelentős szerephez jutott, ugyanis a Bizottság Együttes alapító tagja volt. A kultikus zenekar a képzőművész tagok (Bernáth/y mellett fe Lugossy László, ef Zámbó István és Wahorn András) kiállításmegnyitóin is sokszor fellépett. Ezzel egyidőben, a nyolcvanas évek elején újságcímlapokat festett Bernáth/y, hogy így mutasson rá egyes hírek abszurditására. Ki ismer rájuk – Ki tud róluk? (1981) című festményén imitálva az újságok rossz nyomdai minőségét, a fotón szereplő alakok felismerhetetlenek maradnak örökre. Az újságfotókon kívül Bernáth/y ebben az időben meztelen nőalakokat is előszeretettel fest, mint ahogy az a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében lévő Csaptelep (1984), illetve a kiállításon szereplő Stég (1983) című képeken tapasztalható.
A Galeria Neon amellett, hogy fiatal képzőművészeknek nyújt bemutatkozási lehetőséget, kissé elfeledett, idősebb mestereket is felkarol. Pálos Miklós kiállítása után most Bernáth/y Sándor tárlatán olyan műveket láthatunk, melyek közül némelyik már évtizedek óta nem volt kiállítva.
(Zombori Mónika)